Wednesday, June 22, 2011

BERSIH Nak Bersihkan Siapa?

Seperti dijangka, BERSIH menolak tawaran untuk berunding dengan SPR. Sebaliknya, BERSIH semakin galak mengajak rakyat untuk turun ke jalanan. Beberapa siri roadshow akan diadakan di negeri-negeri untuk tujuan ini. Malah, parti-parti pembangkang juga dilihat memperhebatkan gerakan untuk mengerah rakyat berdemonstrasi.

Bukan sukar untuk kita fahami bahawa tujuan sebenar mereka bukanlah untuk memastikan pilihanraya di negara kita bersih dan adil. Mereka pun tahu bahawa dengan sistem pilihanraya yang ada sekarang ini, parti-parti pembangkang pun boleh bertanding dan memenangi banyak kerusi. Yang diperlukan ialah mencipta mood rakyat supaya membenci kerajaan.

Itulah tujuan sebenar mereka. Supaya rakyat turun ke jalanan dan mencetuskan huru-hara. Dengan itu, parti-parti pembangkang bolehlah mencipta gelombang kebencian rakyat kepada kerajaan yang diharap berlanjutan sehingga PRU-13. Jika ini dapat dilakukan, mereka yakin dapat memenangi pilihanraya tanpa mengubah sedikit pun sistem pilihanraya yang ada sekarang.

Sekiranya benar dakwaan mereka bahawa sistem pilihanraya di negara kita bermasalah, maka BERSIH dan parti-parti pembangkang sudah tentu mengajak rakyat turun ke jalanan seawal bulan Mac 2008 lagi. Iaitu selepas keputusan pilihanraya diumumkan.

Inilah yang berlaku di Filipina. People Power Revolution di Filipina menggulingkan Marcos sejurus selepas pemimpin diktator itu menang besar dalam Pilihanraya Presiden 1986. Rakyat Filipina tidak menunggu begitu lama untuk menumpaskan Marcos yang mustahil boleh dikalahkan dalam pilihanraya yang penuh dengan penipuan dan taktik kotor.

Begitu juga di Indonesia. Reformasi di Indonesia menggulingkan Suharto sejurus selepas beliau menang besar dalam Pilihanraya Presiden 1998. Kumpulan penentang Suharto tidak menunggu sehingga bertahun-tahun untuk mengepalai kebangkitan rakyat.

Sebaliknya di negara kita, BERSIH mengajak rakyat berdemonstrasi sebelum pilihanraya sahaja. Kononnya, pilihanraya di negara kita zalim dan kotor. Tetapi selepas parti-parti pembangkang memenangi banyak kerusi dalam pilihanraya 2008, mereka diam terus. Malah, mereka turut meraikan kemenangan parti-parti pembangkang dalam pilihanraya tersebut. Ini secara tidak langsung menunjukkan bahawa mereka mengiktiraf keabsahan (legitimacy) pilihanraya kita.

Kini, mereka mengulangi perkara yang sama. Bezanya, kali ini mereka mengajak rakyat turun ke jalanan ketika imej BN telah kembali pulih. Ketika mana parti-parti pembangkang sedang bergelut untuk membersihkan imej ketua utama mereka yang sedang berhadapan dengan pelbagai masalah peribadi yang rumit.

Walaupun BERSIH berusaha keras meyakinkan kita bahawa tujuan mereka adalah murni, tidak sukar bagi mereka yang berfikir untuk membaca apa tujuan mereka sebenarnya.

Kita tahu BERSIH nak bersihkan siapa!

No comments:

Post a Comment