Monday, October 20, 2008

Quo Vadis MCA?

Pemilihan Datuk Seri Dr. Chua Soi Lek, yang dikaitkan dengan video seks, sebagai Timbalan Presiden MCA tidaklah menghairankan saya. Ini kerana bagi sebahagian masyarakat Cina, nilai moral dan politik adalah dua perkara yang berbeza.

Yang lebih menarik perhatian saya ialah ke manakah haluan MCA selepas ini?

Kecenderungan Presiden baru MCA, Datuk Seri Ong Tee keat, ialah untuk menjadikan parti itu lebih ”vokal” dalam menyuarakan desakan kaum Cina. Gendang sudahpun dipalu dan MCA sudah pun mengorak langkah ke arah itu.

Dua hari sebelum pemilihan parti, bekas Ketua Pemuda MCA (sekarang Naib Presiden) mencadangkan agar diwujudkan jawatan Timbalan Pengerusi BN yang dikhususkan kepada MCA. Di hari perasmian Perhimpunan Agung MCA, bekas Presiden parti itu, Datuk Seri Ong Ka Ting pula mengkritik UMNO secara terbuka dengan mendakwa parti Melayu itu sebagai terlalu dominan dalam BN.

Senarai resolusi parti itu (termasuk resolusi sayap pemuda) juga menampakkan cubaan MCA untuk menunjukkan ”taringnya”. Antaranya ialah:

  • Menyemak semula Akta Keselamatan Dalam Negeri.
  • Menghapuskan Akta Penyelarasan Industri 1975 (Akta ini merupakan antara instrumen penting Dasar Ekonomi Baru).
  • Menambah bantuan kepada Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan Cina.
  • Menjadikan sekolah persendirian Cina sebagai sebahagian daripada sistem pendidikan kebangsaan.
  • Mempercepatkan penubuhan Suruhanjaya Kehakiman.

Sekali imbas, kritikan, saranan dan resolusi MCA kali ini tidak jauh bezanya dengan apa yang diperjuangkan oleh DAP. Apakah parti pengasas Perikatan ini berhajat untuk menjadi ”pembangkang” dalam BN selepas merasakan bahawa pendekatan politik akomodasi menyebabkan parti itu dilihat kehilangan taring oleh masyarakat Cina?

Pendekatan MCA ini belum tentu dapat menarik kembali sokongan kaum Cina kepada parti itu, tetapi mungkin menghakis sokongan sebahagian besar pengundi Melayu. Secara anggaran, berdasarkan keputusan pilihanraya umum 2008 dan beberapa kajian pasca-pilihanraya, tahap sokongan masyarakat Cina terhadap MCA adalah kurang 30 peratus. Calon-calon MCA kalah di semua kawasan majoriti besar Cina. Kesemua 15 kerusi parlimen yang dimenangi oleh calon-calon MCA ialah di kawasan majoriti kecil pengundi Cina.

Ini menunjukkan calon-calon MCA bergantung kepada sokongan pengundi bukan Cina, terutamanya pengundi Melayu, untuk menang. Sekiranya MCA mengambil pendekatan agresif dengan membelakangkan pendekatan politik akomodasi dalam BN, sebahagian pengundi Cina mungkin melihat ”taring” MCA, tetapi pengundi Melayu akan melihat ”belang” parti itu.

Bagi pengundi Cina pula, mereka mungkin menganggap desakan MCA kurang ”umph” jika dibandingkan dengan DAP. Apalah sangat jawatan Timbalan Pengerusi BN jika dibandingkan jawatan Timbalan Perdana Menteri jika Pakatan Rakyat memerintah. Apatah lagi sekiranya tuntutan MCA tidak dilayan oleh UMNO.

Dalam konteks politik "outbidding" ini (iaitu perlumbaan untuk menunjukkan parti mana lebih vokal dalam memperjuangkan kepentingan kaum Cina), MCA mungkin akan memberikan lebih banyak tekanan terhadap UMNO. Sebagai parti yang terbesar dalam BN, tidak mudah untuk UMNO "mengalah" kepada MCA lebih-lebih lagi sekiranya tekanan-tekanan itu mengaitkan perkara-perkara dasar yang melibatkan kepentingan Melayu. UMNO mungkin akan mempertahankan persefahaman minima dalam Kontrak Sosial untuk memastikan kelangsungan BN, tetapi persefahaman minima itu mungkin tidak lagi menarik bagi MCA. Keadaan ini hanya akan menambahkan retak dalam BN.

MCA mungkin akan menjaringkan lebih banyak gol sendiri (juga gol BN) dengan pendekatan barunya ini. Quo vadis MCA? Quo vadis BN?

No comments:

Post a Comment