Wednesday, July 13, 2011

Ukuran Demokrasi Yang Pincang

Pilihanraya di negara kita sentiasa berlangsung dalam suasana yang kompetitif, di mana parti-parti pembangkang mempunyai peluang yang besar untuk menang. Pilihanraya yang kompetitif adalah antara bukti amalan demokrasi yang berfungsi di sesebuah negara.


Apabila pilihanraya adalah kompetitif, maka kerajaan biasanya akan bersikap lebih prihatin dan responsif terhadap tuntutan rakyat. Jika tidak, parti yang memerintah akan kehilangan sokongan rakyat dan tewas dalam pilihanraya.


Inilah yang berlaku selepas PRU-12. Kemenangan pembangkang di 5 buah negeri dan kegagalan BN untuk mengekalkan majoriti 2/3 di Parlimen telah menjadikan BN lebih responsif terhadap hasrat dan kehendak rakyat. Pelbagai program telah dirangka untuk tujuan ini. Yang ketara ialah 6 Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) yang bertujuan untuk memperbaiki prestasi penyampaian kerajaan dalam bidang-bidang yang diutamakan oleh rakyat.


Kerajaan yang responsif adalah antara sisi utama amalan demokrasi. Malangnya, tidak ramai yang ingin melihat demokrasi dari sudut ini. Bagi kebanyakan orang, ukuran utama demokrasi ialah apabila parti-parti pembangkang menang dan kerajaan bertukar tangan. Istilah yang sering digunakan, terutamanya oleh sarjana Barat, ialah regime change.


Misalnya, Paula Schriefer, Pengarah Advokasi Freedom House, sebuah agensi berpangkalan di Amerika Syarikat yang sering mengkritik Malaysia dari segi amalan demokrasi, membuat pujian berikut sejurus selepas pembangkang menunjukkan prestasi luar biasa dalam PRU-12.


The fact that Malaysians went to the polls in large numbers and peacefully expressed their discontent through the electoral process represents an important step forward for Malaysia's democracy”.


Bagi mereka, kemenangan pembangkang dalam pilihanraya adalah satu-satunya ukuran demokrasi, walaupun pembangkang juga kadangkala menggunakan taktik kotor dan tidak demokratik untuk menang. Diketahui misalnya, ejen-ejen parti pembangkang memungut kad pengenalan pengundi sebelum hari mengundi untuk menghalang mereka membuang undi pada hari pengundian. Ada juga yang menggunakan taktik kasar seperti mengugut dan menimbulkan suasana tegang semasa hari mengundi supaya pengundi tidak turun mengundi.


Ada juga yang memaksa pengundi bersumpah dengan menjunjung al-Qur'an supaya mereka hanya mengundi parti tertentu semasa pilihanraya. Di negeri-negeri yang dikuasai pembangkang, mereka juga menggunakan sumber dan jentera kerajaan untuk berkempen. Media yang dikuasai parti-parti pembangkang juga tidak pernah membuat laporan yang adil dan seimbang.


Kesemua amalan ini tidak demokratik seperti yang didakwa. Tetapi bagi mereka, asalkan parti pembangkang menang dalam pilihanraya dan berlaku regime change, maka itulah bukti demokrasi.


Di Thailand, para pengagum demokrasi menggunakan ukuran ini suatu ketika dahulu. Kononnya telah berlaku democratic reform di Thailand apabila siri tunjuk perasaan di Bangkok berjaya menjatuhkan kerajaan yang memerintah.


Tetapi apabila Thailand terlalu kerap bertukar kerajaan, yang hampir kesemuanya disebabkan oleh siri tunjuk perasaan di Bangkok, para sarjana Barat dengan pantas mengecap Thailand sebagai 'unconsolidated democracy, iaitu demokrasi yang rapuh atau tidak stabil. Dengan kata lain, tiada demokrasi yang sebenar. Perdana Menteri Thailand yang baru, Ying Luck, pun tidak pasti berapa lama kerajaan pimpinannya dapat bertahan.


Hari ini, organisasi-organisasi Barat seperti Amnesty International, Human Rights Watch dan Freedom House, yang kesemuanya berada di bawah telunjuk para neo-cons di Washington, sibuk mengecam Malaysia kononnya kita tidak demokratik. Kononnya, pilihanraya di negara kita tidak adil dan kotor, kerajaan menggunakan kekerasan untuk menghalang kebebasan bersuara dan berhimpun, dan lain-lain cemuhan lagi.


Saya dapat bayangkan, sekiranya Malaysia ditimpa nasib yang sama, atau lebih malang daripada Thailand, mereka ini jugalah yang akan pantas mengecap Malaysia sebagai the "pariah State", iaitu sebuah negara yang haru-biru dan tidak punya keabsahan. Dengan apa yang berlaku sehari dua ini, bibit-bibit ke arah itu nampaknya sudah ada.


Bila gamaknya kita akan berhenti daripada menggunakan ukuran demokrasi yang pincang ini?

8 Tuntutan Bersih: Jawapan SPR

Sepanjang minggu ini, saya banyak menjenguk facebook rakan-rakan dan melawati blog-blog untuk melihat apakah reaksi masyarakat terhadap perhimpunan Bersih 2.0. Ramai yang memberi komen. Ada yang bersetuju, ada yang tidak. Malah, ramai juga yang marah-marah.


Namun, saya perhatikan tidak ramai yang membahaskan secara khusus 8 tuntutan Bersih yang menjadi sebab utama para penyokong Bersih turun ke jalanan pada 9 Julai yang lalu. Bagi penyokong Bersih, mereka seolahnya menerima bulat-bulat tuduhan Bersih bahawa pilihanraya di negara kita tidak adil dan kotor.


Untuk berlaku adil, wajar kita mengkaji satu persatu tuntutan-tuntutan tersebut, iaitu: (i) bersihkan senarai pengundi; (ii) mereformasi undi pos; (iii) menggunakan dakwat kekal; (iv) tempoh kempen minimum 21 hari; (v) akses kepada media yang bebas dan adil; (vi) kukuhkan institusi awam; (vii) menghentikan amalan rasuah; dan (viii) menghentikan politik kotor.


Daripada 8 tuntutan di atas, hanya 4 sahaja yang berkait secara langsung dengan perjalanan pilihanraya di negara kita. Yang selebihnya berupa pernyataan-pernyataan politik yang wajar dibicarakan secara berasingan.


Dalam satu sesi dialog bersama pertubuhan bukan kerajaan, pengamal media dan wakil agensi kerajaan yang dianjurkan oleh Institut Perkembangan Minda (INMIND) baru-baru ini, Timbalan Pengerusi SPR, Datuk Wan Ahmad Wan Omar menjelaskan 4 tuntutan tersebut:


Senarai Pengundi Berdaftar


Daftar pemilih untuk lebih 12 juta orang pengundi telah dikemas kini mengikut rekod Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) sahaja iaitu alamat pada MyKad pengundi bermula 2002.


Menjadi tanggungjawab pengundi menyemak alamat berdaftar mereka untuk dibersihkan kerana SPR tiada kuasa untuk menukar alamat tersebut tanpa dipohon sendiri individu berkenaan.


Seseorang itu berhak mendaftar alamat mengundi di kampung halamannya,bukan di tempat dia bermastautin. Lebih 40 peratus pengundi berdaftar yang ada kini berbuat demikian. Ada undang-undang menetapkan alamat perlu dikemaskini dengan JPN selepas tiga bulan berpindah tetapi tidak ramai yang berbuat demikian.


SPR hanya merujuk kepada maklumat JPN mengenai kematian pengundi, bukannya mengikut cakap sesiapa sahaja.Maklumat kematian bergantung kepada waris untuk memaklumkan kepada JPN. Kesukaran paling banyak timbul untuk penduduk pedalaman di Sabah dan Sarawak. Inilah yang dicanang-canangkan kononnya ada pengundi hantu.


Hakikatnya, tiada daftar pengundi di dunia yang bersih 100 peratus memandangkan faktor seperti kematian adalah sesuatu ynag tidak boleh dijangkakan.


Undi Pos


SPR sedang membuat penambahbaikan. Untuk memansuhkan terus kaedah itu tidak mungkin kerana tidak adil kepada rakyat yang bertugas pada hari mengundi atau di luar negara.


Pengundi yang dibenarkan membuang undi melalui pos adalah polis, tentera, pelajar sepenuh masa di luar negara dan kakitangan kerajaan yang bertugas di luar negara berserta ahli keluarga mereka. SPR juga sedang mengkaji undi pos untuk petugas media.


SPR akan memantapkan lagi undi pos dan akan laksanakan undian awal mulai Pilihan Raya Umum Ke-13.


Wakil (Ejen) parti-parti politik juga kini dibenarkan memantau undi pos di kem dan ibu pejabat polis hasil usaha penambahbaikan itu.


Penggunaan Dakwat Kekal


Amalannya seolah-olah satu langkah ke belakang. Yang praktikal ilaah sistem 12 digit individu pada MyKad merupakan antara tercanggih di dunia. Dakwat hitam digunakan di negara yang tidak memiliki sistem seperti MyKad serta mempunyai berpuluh juta pengundi.


Penggunaan dakwat juga bercanggah dengan Perlembagaan negara dan pindaan perlu dibuat jika kaedah itu mahu dilaksanakan.


SPR juga pertimbangkan untuk gunakan sistem biometrik dan mengikut maklumat asal JPN.


Tempoh 21 Hari Berkempen.


Tempoh kempen yang diberikan SPR adalah sesuai dengan realiti negara ini. Ia sudah berpatutan untuk rakyat kerana kita hanya mempunyai hanya 12 juta pengundi.


Di negara luar seperti Indonesia berkempen selama satu bulan adalah wajar kerana negara itu mempunyai ribuan pulau dan lebih 100 juta pengundi.(Sumber: http://www.jasa.gov.my/index.php/bm/media/koleksi-artikel/2-issues-explanation/470-spr-jawab-lapan-tuntutan-bersih.html)











Thursday, July 7, 2011

Peludah Bangsa

Pujangga bangsaku jadi dungu
Bermadah demokrasi
Hingga hilang makna diri
Meludah bangsa sendiri

Bagai mencurah air di daun keladi
Bangsaku tiada peduli lagi
Nekad mahu jadi bangsat

Nasib bangsaku
Banyak soal tambah keliru
Dangkal fikiran hilang pedoman
Yang kecil diperbesarkan
Yang besar diperkecilkan
Musuh dijadikan tuan
Benarlah ini Zaman Edan

Bangsaku di hujung usia
Barang dibuat tak kena belaka
Anak watan sudah alpa
Buta sejarah, buta segala
Dibuai lena hari esok
Yang tak pasti untung siapa

Adi Kuasa hilang daya
Yang tiada kuasa
Penuh tipu daya
Dusta…

Bangsaku ditunggangi lagi
Oleh kawan dan lawan

Generasi Salahuddin
Pembawa khabar gembira
Tak kunjung tiba

Kelamlah nasib bangsaku
Selagi akal menjadi hamba
Selagi nafsu menjadi dewa

Tuesday, July 5, 2011

To be Loved or to be Feared? Novice in Politics Must Read Machievalli

Novice in politics must read "The Prince" by Machiavelli. So does seasoned politicians who sometimes grapple with their own moments of doubt.

Machiavelli writes about whether it is better to be loved or feared. He concludes that it is best to be both.

But since usually one can only have one of those qualities, it is best to be feared, but not hated. This conclusion sounds very unethical, but Machiavelli defends it, saying:

"...a prince must not care about the infamy of cruelty in order to keep his subjects UNITED and FAITHFUL; because with very few examples he will be more merciful than those who, because of too much mercy, allow disorders to go on, from which spring killings or depredations: because these normally offend a whole collectivity, while those executions which come from the prince offend an individual".

I am not a fan of Machiavelli. But so far no one dares to say that he was wrong.